יום חמישי, 11 בספטמבר 2008

קפיצת מדרגה דרך קטגוריה אחת או דרך מספר קטגוריות?


כדי ליצור קפיצת מדרגה באיכות החיים באזור’ הקטגוריה החברתית-כלכלית החדשה צריכה ליצור ערך נתפס יוצא דופן לתושבים ולקהלי יעד חדשים. מהו ערך יוצר דופן?

קחו לדוגמא את הקטגוריה של התיירות הכפרית בגליל, שהתפתחה מ- 500 חדרי אירוח באמצע שנות ה-80 ללמעלה מ-8000 היום. התחום, שהיה מבוסס בתחילה בעיקר על משפחות בעלות אמצעים עם ילדים, שהגיעו לאזור בתקופת חופשת הקיץ, מושך היום לאזור קהלים חדשים ומגוונים, מהארץ ומחו"ל, המגיעים בכל ימות השנה. לפי אומדנים מסוימים, התעשייה מגלגלת למעלה ממיליארד ש"ח בשנה באופן ישיר וסכום כפול מזה, המגיע באופן עקיף לאזור הגליל. אולם קפיצת המדרגה באיכות החיים מורגשת לא רק ברמה המאקרו-אזורית אלא גם ברמת המשפחה הבודדת. משפחת כ' מאיילת השחר החליטה שגם היא רוצה להפעיל צימר על מנת להביא לקפיצת מדרגה בהכנסת המשפחה, שהייתה מבוססת עד כה על משכורתו של האב (כ-7000 ש"ח בחודש). כיום, אם המשפחה (ה'צימרית', שעד כה לא עבדה מחוץ לבית) מוסיפה לסל המשפחתי עוד כ-14,000 ש"ח בחודש. והשינוי ניכר גם ביחסים בתוך המשפחה, הגרעינית והמורחבת.

אז מה איתנו? מהי הקטגוריה שתביא לתוספת ערך יוצאת דופן לתושבי אזור בית שמש ומטה יהודה?

בדיון המעגל הראשון התחילו המשתתפים לדון באפשרויות ליצירת ערך דרך פיתוח קטגוריה חדשה. השאלה הראשונה שעלתה הייתה האם כדאי לנסות ליצור ערך משמעותי דרך קטגוריה אחת בלבד, כמו במקרה של עיר הילדים חולון, שגולת הכותרת שלה היא העשייה החינוכית והתרבותית, המעמידה את הילדים במרכז. האפשרות לקחת ערך אחד ולקלוע בול הוא סיכוי וסיכון גדול, כיוון ששני שליש מאוכלוסיית האזור הגיעו אליו בעשור האחרון, ולכן מדובר בקהילות שאינן בנויות עדיין.

יתכן כי במקרה של בית שמש מטה יהודה מתאים יותר לנסות לעצב מספר קטגוריות, המתאימות לסדרה של אוכלוסיות באזור. אלו הם סדרה של נושאים, שיצרו ערך משמעותי לקהילות באזור ובסופו של דבר יתכנסו לקטגוריה חדשה או למספר קטגוריות חדשות של עשייה חברתית-כלכלית, המשפרת איכות חיים.

דוגמה קיימת לכך היא דרך היין יואב-יהודה, שיצרה ערך נתפס עבור חלק מסוים מן האוכלוסייה.

אז מה דעתכם? קטגוריה אחת או מספר קטגוריות?

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

התיחסנו במפגש לנושא הבינוי הקהילתי כאחד מהמנגנונים המרכזיים שעשויים לתרום לתהליך קפיצת המדרגה באזורנו.

גדעון ואורנית