יום רביעי, 10 בספטמבר 2008

העקרונות לעיצוב התפיסה לקפיצת המדרגה בקהילות בית שמש ומטה יהודה

בפרויקט תופעל גישה ייחודית ל'עיצוב קטגוריות חדשות מבפנים' שפותחה על ידי חברת פרקסיס, המלווה את התהליך. עקרונותיה העיקריים של גישה זו הן:

1. התמקדות ביצירת ערך תחילה במקום בסגירת פערים תחילה – התמקדות בעיצוב הקטגוריה החדשה, שתיצור ערך נתפס יוצא דופן לתושבים ולקהלי יעד חדשים, במקום למפות את כל הפערים הקיימים באזור ולנסות לסגור אותם באופן ישיר.

2. הקניית יכולות לקפיצת מדרגה במקום מופע חד פעמי - הדגש הוא על מיסוד תהליכים, על אימון בהפעלת שיטות וכלים בתפוצה רחבה ועל יצירת מנגנונים, שישמרו יכולות אלו באזור ואף יפתחו אותם באופן מתמשך.

3. יצירת שילוביות בין קהילות, מגזרים ותחומים - קטגוריה חדשה נוצרת מתוך שילוביות בחשיבה ובעשייה בין התפיסות והיכולות של מגוון הקבוצות, המגזרים והקהילות באזור. שילוביות זאת מכונה שילוביות אופקית.

4. שילוביות בין יוזמות מן השטח ופעילות הרשויות - התפתחות הקטגוריה החדשה מחייבת שילוביות בין ההיגיון והמושגים של גופי התכנון והביצוע האזוריים לבין אלו של השטח. שילוביות זאת מכונה שילוביות אנכית. מה שמאפיין שילוביות אנכית טובה הוא שמתוך השיח שנוצר בין גופי התכנון והשלטון האזורי וההתארגנויות מלמטה, ניתן להגדיר מתוך הבנה משותפת מהם היעדים, הפעילויות, וסדרי העדיפויות.

5. חשיבות ההקפדה על השלם המערכתי המינימאלי – הצלחה ביצירת קטגוריה חדשה, כמו כל התארגנות חברתית-כלכלית סבוכה ורב מימדית, מחייבת הגדרה של השלם המערכתי המינימאלי. כלומר, מהו סך כך הפעולות והתשומות המספיקות להשגת התוצאה המוגדרת, שפחות ממנו לא יאפשר את השגת התוצאה, ויותר ממנו עלול לגרום להסתבכות שאינה הכרחית, הפוגעת ביכולת להשיג את התוצאה.

6. קפיצת המדרגה כסדרה של קפיצות קטנות - קפיצת מדרגה מושגת על ידי מינוף 'השלם המערכתי המינמאלי' של הקפיצה הקודמת להשגת הקפיצה הבאה וכך הלאה.

7. יצירת סיפור חדש לקהילה - מימוש הקטגוריה החדשה, שתביא לקפיצה באיכות החיים של קהילות באזור, מחייב התגייסות של מגוון הקהילות והמגזרים באזור סביב סיפור חדש.

הסיפור צריך לבטא הן את השונות הבסיסית בין קבוצות שונות בקהילה והן את ההשתנות שלהן לאורך הזמן. סיפור טוב הוא סיפור שנדבק לכולם והופך גם לדימוי חיצוני של האזור ולנחלת הכלל.

8. תהליך בן שלוש מערכות
מערכה ראשונה - עיצוב התפיסה שתביא לקפיצת מדרגה באיכות החיים בקהילות בית שמש ומטה יהודה – ספט'-נוב' 2008
מערכה שנייה - גיוס תמיכה, קבלת החלטות וגיוס משאבים - מנובמבר 2008 ואילך.
מערכה שלישית - יישום ולמידה מתוך ההתנסות – בהתאם להתקדמות המערכה השנייה.

9. שיתוף המנהיגות הרלוונטית בעיצוב התפיסה - מתוך העיקרון שמי שמעצב את התפיסה הוא גם מי שיוביל את היישום שלה.

10. שיתוף בעיצוב בין מעגל ראשון למעגל שני - בין מעגל ראשון של משתתפים הנפגשים לדיון פנים אל פנים אחת לשבועיים על עיצוב התפיסה, לבין מעגל שני, המשתתף בעיצוב התפיסה באמצעות דיונים מקוונים באינטרנט. שיתוף המעגל השני נעשה על מנת ליהנות מתבונת הניסיון הייחודי של גורמים רלוונטיים, שאינם יכולים להשתתף בדיוני המעגל הראשון, אך מעשירים אותו בין מפגש למפגש.

אין תגובות: