יום חמישי, 11 בספטמבר 2008

אז מהי קפיצת מדרגה באיכות חיים?


באתר מכון ראות, מוגדר המושג איכות חיים באופן הבא:
"אוסף המשתנים המתארים את רווחתו הכללית של האדם. לצד משתנים מדידים כגון רמת הכנסה לנפש, אשר מודדים את רמת החיים, כולל המושג איכות חיים מרכיבים מופשטים, כגון מידת האושר, רמת החדשנות, וחופש כלכלי ופוליטי".

את הדיון על הקטגוריה או הקטגוריות החדשות, שיביאו לקפיצת מדרגה באיכות החיים לא ניתן לנתק מהשאלה מהי איכות חיים עבור הקהילות השונות בבית שמש ומטה יהודה? האם מדובר באיכות מערכות היחסים בין בני אדם? בהקטנת אלימות? באיכות מערכת החינוך? באיכות הסביבה? בחופש כלכלי או רווחה כלכלית? ואולי באיכות של חדשנות ויצירתיות?

כאשר מדברים על ערכים של איכות חיים, המשותפים לקהילה מסוימת או למספר קהילות באזור, טמונים בכך גם הערכים המוספים, שקהילות אלו יכולות לתרום לאזור.

בדיון המעגל הראשון, הועלו השאלות מה הם הערכים החשובים לקהילה החרדית שמתפתחת באזור וכיצד אפשר למנף וליצור הזדמנויות שבאות מתוך אוכלוסייה זו? מהן היוזמות והערכים המוספים של הקהילה הרוסית בבית שמש?

ומכיוון אחר, מה בדבר חלק גדול מאוכלוסיית האזור, היוצא ברכבות לתל אביב ואפילו עד לנתניה כל בוקר ל-12 שעות? זהו הון אנושי שגר באזור אך אינו בהכרח פעיל בקהילה. כיצד ניתן להביא אותם להשתתף ולתרום חברתית-כלכלית למרחב שלנו? מה הם ערכי איכות החיים שלמענם ירצו לפעול?

אין תגובות: